
Odpowiedzialność za niepobranie podatku u źródła WHT
Poznaj zasady odpowiedzialności podatkowej i karnej płatnika za niepobranie podatku u źródła przy wypłatach na rzecz nierezydentów.
Zespół Wzrost Firmy
Redakcja Biznesowa
Spis treści
Podatek u źródła stanowi istotny element systemu podatkowego, szczególnie w kontekście transakcji z nierezydentami. Gdy polski przedsiębiorca dokonuje wypłaty wynagrodzenia na rzecz zagranicznego podmiotu, automatycznie staje się płatnikiem zobowiązanym do pobrania i odprowadzenia należnego podatku. Niewykonanie tego obowiązku może skutkować poważnymi konsekwencjami zarówno podatkowymi, jak i karnymi.
Problematyka odpowiedzialności za niepobranie podatku u źródła nabiera szczególnego znaczenia w dobie intensywnych relacji gospodarczych z partnerami zagranicznymi. Polscy przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z usług świadczonych przez nierezydentów, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zastosowania przepisów dotyczących podatku WHT. Zrozumienie zasad odpowiedzialności płatnika oraz okoliczności, które mogą tę odpowiedzialność wyłączyć, jest kluczowe dla bezpiecznego prowadzenia działalności gospodarczej.
Główne kategorie usług objętych podatkiem u źródła obejmują:
- Usługi doradcze i księgowe
- Badanie rynku i analizy marketingowe
- Usługi prawne i notarialne
- Usługi reklamowe i promocyjne
- Zarządzanie i kontrola
- Przetwarzanie danych
- Rekrutacja pracowników i pozyskiwanie personelu
- Gwarancje i poręczenia
- Świadczenia o podobnym charakterze
Obowiązki płatnika podatku u źródła
Obowiązek poboru podatku u źródła powstaje w momencie, gdy polski podatnik dokonuje wypłaty wynagrodzenia na rzecz nierezydenta. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku wypłaty na rzecz nierezydenta wynagrodzenia z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze pobiera się podatek w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
Procedura poboru podatku u źródła obejmuje następujące etapy:
- Identyfikacja charakteru świadczonej usługi
- Sprawdzenie statusu rezydencji podatkowej kontrahenta
- Weryfikacja możliwości zastosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
- Obliczenie wysokości podatku do pobrania
- Pobranie podatku w momencie wypłaty wynagrodzenia
- Wpłacenie pobranego podatku do urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następnego
Definicja płatnika została precyzyjnie określona w przepisach Ordynacji podatkowej. Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Ta definicja jasno wskazuje na wielopłaszczyznowy charakter obowiązków płatnika, obejmujący nie tylko sam moment pobrania podatku, ale także jego prawidłowe obliczenie oraz terminowe przekazanie do urzędu skarbowego.
Terminy wpłacania pobranych kwot są ściśle określone w przepisach podatkowych. Płatnicy mają obowiązek przekazania kwot pobranych zaliczek na podatek oraz kwot zryczałtowanego podatku w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki lub podatek. Wpłaty dokonuje się na rachunek urzędu skarbowego, przy którego pomocy naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania.
Kluczowe znaczenie dla prawidłowego wykonania obowiązków płatnika ma właściwa identyfikacja charakteru świadczonych usług. Katalog usług objętych obowiązkiem poboru podatku u źródła w wysokości 20% obejmuje szeroki zakres działalności, od usług doradczych po świadczenia rekrutacyjne. Każda z tych kategorii wymaga indywidualnej oceny, szczególnie w przypadku usług o charakterze mieszanym lub świadczeń, które mogą być klasyfikowane w różny sposób.
Rola umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
Nie w każdym przypadku powstaje konieczność poboru podatku przez polskiego płatnika. Przepisy dotyczące poboru podatku u źródła stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Umowy te mogą znacząco modyfikować obowiązki płatnika, wprowadzając preferencyjne stawki podatku lub całkowite zwolnienia z opodatkowania w Polsce.
Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe wyłącznie pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika. Dokumentem potwierdzającym rezydencję podatkową jest certyfikat rezydencji uzyskany od podatnika.
Najważniejsze umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania obejmują różne podejścia do opodatkowania usług:
- Niemcy: Zyski przedsiębiorstwa podlegają opodatkowaniu tylko w kraju rezydencji, chyba że działalność prowadzona jest przez zakład
- Francja: Podobne zasady z dodatkowymi regulacjami dla usług technicznych
- Wielka Brytania: Szczególne przepisy dla usług zarządczych i doradczych
- USA: Kompleksowe regulacje z progami czasowymi dla różnych kategorii usług
- Holandia: Preferencyjne stawki dla określonych kategorii dochodów
Praktyczne zastosowanie umów międzynarodowych można zilustrować na przykładzie transakcji z niemieckim przedsiębiorcą. Gdy podatnik z Polski zakupuje od firmy z Niemiec usługę badania rynku, a niemiecka firma przedstawia certyfikat rezydencji podatkowej, należy sprawdzić postanowienia polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zgodnie z postanowieniami tej umowy, zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie poprzez położony tam zakład.
W praktyce oznacza to, że wynagrodzenie niemieckiego podatnika zgodnie z umową międzynarodową podlega opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech. W takim przypadku polski podatnik nie ma obowiązku poboru podatku u źródła, pod warunkiem że niemiecki kontrahent przedstawił właściwy certyfikat rezydencji podatkowej.
Polski przedsiębiorca zlecił niemieckiej firmie przeprowadzenie badania rynku za kwotę 50 000 zł. Niemiecka firma przedstawiła certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez niemieckie organy podatkowe. Na podstawie polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, polski przedsiębiorca nie pobiera podatku u źródła, ponieważ dochody niemieckiej firmy podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech.
Odpowiedzialność podatkowa płatnika
Kwestia odpowiedzialności za podatek u źródła została szczegółowo uregulowana w przepisach Ordynacji podatkowej. Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w przepisach, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany, ale niewpłacony. Ta odpowiedzialność ma charakter bezwzględny i nie zależy od winy płatnika w podstawowym zakresie zastosowania.
Procedura ustalania odpowiedzialności płatnika przebiega w ramach postępowania podatkowego. Jeżeli organ podatkowy stwierdzi okoliczność niepobrania lub pobrania, ale niewpłacenia podatku, wydaje decyzję o odpowiedzialności podatkowej płatnika, w której określa wysokość należności z tytułu niepobranego lub pobranego, a niewpłaconego podatku.
Etapy postępowania w sprawie odpowiedzialności płatnika:
- Kontrola podatkowa lub postępowanie wyjaśniające
- Ustalenie faktów dotyczących niepobrania podatku
- Analiza przepisów i okoliczności sprawy
- Wydanie decyzji o odpowiedzialności podatkowej
- Możliwość wniesienia odwołania przez płatnika
- Postępowanie odwoławcze przed organem II instancji
Praktyczny przykład odpowiedzialności płatnika można przedstawić w sytuacji, gdy podatnik z Polski zakupuje od firmy z Niemiec usługę badania rynku, ale nie zwraca się o certyfikat rezydencji podatkowej. W takiej sytuacji polska firma nie może skorzystać z preferencji wynikających z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i jest zobowiązana do poboru podatku u źródła w wysokości 20%. Jeżeli polska firma nie pobierze tego podatku, urząd skarbowy wyda wobec niej decyzję o odpowiedzialności za niepobrany podatek u źródła w wysokości 20% wypłaconego wynagrodzenia.
Zakres odpowiedzialności podatkowej płatnika obejmuje nie tylko główną kwotę niepobranego podatku, ale może również włączać odsetki za zwłokę oraz ewentualne kary podatkowe. Wysokość odsetek jest naliczana od dnia, w którym podatek powinien zostać wpłacony do organu podatkowego, do dnia faktycznej wpłaty lub wydania decyzji o odpowiedzialności podatkowej.
Konsekwencje karne niepobrania podatku
Oprócz odpowiedzialności podatkowej, płatnik może również ponieść odpowiedzialność karną za niepobranie podatku u źródła. Przepisy Kodeksu karnego skarbowego przewidują surowe sankcje za naruszenie obowiązków płatnika. Płatnik, który nie pobiera podatku albo pobiera go w kwocie niższej od należnej, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.
Rodzaje kar przewidzianych w Kodeksie karnym skarbowym:
- Kara grzywny: do 720 stawek dziennych (maksymalnie 1 440 000 zł)
- Kara pozbawienia wolności: do 2 lat
- Kary łącznie: możliwość orzeczenia obu kar jednocześnie
- Środki karne: przepadek korzyści majątkowej
- Kary dodatkowe: zakaz pełnienia określonych funkcji
Stawka dzienna grzywny jest ustalana przez sąd z uwzględnieniem sytuacji osobistej i majątkowej sprawcy, jego dochodów oraz warunków osobistych i rodzinnych. Maksymalna wysokość stawki dziennej wynosi 2000 złotych, co oznacza, że maksymalna kara grzywny może sięgać 1 440 000 złotych. W praktyce sądy uwzględniają proporcjonalność kary do popełnionego czynu oraz sytuację finansową sprawcy.
Odpowiedzialność karna może zostać ograniczona lub wyłączona w przypadku wystąpienia okoliczności usprawiedliwiających. Do takich okoliczności można zaliczyć działanie w dobrej wierze, oparcie się na błędnych interpretacjach organów podatkowych czy też wystąpienie siły wyższej uniemożliwiającej prawidłowe wykonanie obowiązków płatnika.
Polski podatnik, który jako płatnik nie pobrał należnego podatku u źródła, musi liczyć się z odpowiedzialnością za niepobrany podatek. Zakres odpowiedzialności jest ustalany w drodze decyzji podatkowej, która może być następnie podstawą do wszczęcia postępowania karnego skarbowego.
Okoliczności wyłączające odpowiedzialność płatnika
Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują możliwość wyłączenia odpowiedzialności płatnika w określonych sytuacjach. Zgodnie z tymi regulacjami, odpowiedzialność płatnika nie powstaje, jeżeli odrębne przepisy stanowią inaczej albo jeżeli podatek nie został pobrany z winy podatnika. W takich przypadkach organ podatkowy wydaje decyzję o odpowiedzialności podatnika, a nie płatnika.
Szczególnie istotne znaczenie ma kwestia ważności certyfikatu rezydencji podatkowej. Jeżeli miejsce zamieszkania podatnika dla celów podatkowych zostało udokumentowane certyfikatem rezydencji niezawierającym okresu jego ważności, płatnik przy poborze podatku uwzględnia ten certyfikat przez okres kolejnych 12 miesięcy od dnia jego wydania.
Główne okoliczności wyłączające odpowiedzialność płatnika:
- Wina podatnika w niepobraniu podatku
- Działanie zgodnie z przepisami szczególnymi
- Siła wyższa uniemożliwiająca pobór podatku
- Błędne informacje przekazane przez podatnika
- Działanie w dobrej wierze na podstawie dokumentów przedstawionych przez podatnika
W przypadku zmiany miejsca zamieszkania podatnika dla celów podatkowych w okresie 12 miesięcy od dnia wydania certyfikatu, podatnik jest obowiązany do niezwłocznego udokumentowania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych nowym certyfikatem rezydencji. Jeżeli podatnik nie dopełni tego obowiązku, odpowiedzialność za niepobranie podatku przez płatnika lub pobranie podatku w wysokości niższej od należnej ponosi podatnik, a nie płatnik.
Praktyczny przykład wyłączenia odpowiedzialności płatnika można przedstawić w następującej sytuacji: podatnik z Polski zakupuje od firmy z Niemiec usługę badania rynku, a niemiecka firma przedstawia certyfikat rezydencji podatkowej z 12-miesięcznym okresem ważności. Po 2 miesiącach niemiecki podatnik przenosi swoją rezydencję podatkową do Francji, ale nie informuje o tym polskiego kontrahenta. Polski podatnik, opierając się na niemieckim certyfikacie, nie pobiera podatku u źródła.
Niemiecka firma świadczyła usługi doradcze dla polskiego przedsiębiorcy przez 8 miesięcy, przedstawiając certyfikat rezydencji niemieckiej. W 3. miesiącu współpracy firma przeniosła siedzibę podatkową do Francji, ale nie poinformowała o tym polskiego kontrahenta. Polski przedsiębiorca nie pobierał podatku u źródła, opierając się na niemieckim certyfikacie. W tej sytuacji odpowiedzialność za niepobrany podatek ponosi niemiecka firma, która nie dopełniła obowiązku aktualizacji certyfikatu.
W opisanym przypadku z uwagi na możliwość przypisania winy niemieckiemu podatnikowi, polski płatnik nie ponosi odpowiedzialności za niepobrany podatek u źródła. Polski organ podatkowy orzeknie o odpowiedzialności zagranicznego podatnika w drodze decyzji podatkowej, choć praktyczne egzekwowanie takiej decyzji może być utrudnione.
Ograniczenia wyłączenia odpowiedzialności
Warto podkreślić, że przepisy Ordynacji podatkowej określają również okoliczności, w ramach których odpowiedzialność płatnika nie może być wyłączona ani ograniczona nawet w przypadku winy podatnika w zakresie niepobrania podatku u źródła. Te ograniczenia mają na celu zapewnienie skuteczności systemu poboru podatków u źródła oraz ochronę interesów Skarbu Państwa.
Sytuacje, w których odpowiedzialność płatnika nie może być wyłączona:
- Świadome działanie wbrew przepisom podatkowym
- Zaniedbanie obowiązku weryfikacji dokumentów
- Brak należytej staranności w sprawdzeniu statusu podatnika
- Działanie w porozumieniu z podatnikiem w celu uniknięcia opodatkowania
- Naruszenie podstawowych obowiązków informacyjnych
Złożoność przepisów dotyczących wyłączenia odpowiedzialności płatnika wymaga szczegółowej analizy każdego przypadku. Płatnicy powinni zachować szczególną ostrożność przy ocenie, czy w konkretnej sytuacji mogą powołać się na winę podatnika jako okoliczność wyłączającą ich odpowiedzialność. Rekomenduje się konsultację z doradcą podatkowym w przypadku wątpliwości co do zastosowania odpowiednich przepisów.
Praktyczne znaczenie ma również kwestia udokumentowania okoliczności, które mogą prowadzić do wyłączenia odpowiedzialności płatnika. Płatnik powinien gromadzić i przechowywać wszelkie dokumenty potwierdzające działanie w dobrej wierze oraz wypełnienie wszystkich obowiązków informacyjnych wobec podatnika. Może to obejmować korespondencję z podatnikiem, żądania przedstawienia certyfikatu rezydencji, czy też dokumentację potwierdzającą otrzymanie i weryfikację przedstawionych dokumentów.
Praktyczne aspekty zarządzania ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem związanym z podatkiem u źródła wymaga systematycznego podejścia oraz wdrożenia odpowiednich procedur kontrolnych. Przedsiębiorcy działający jako płatnicy powinni opracować wewnętrzne procedury dotyczące weryfikacji statusu podatkowego kontrahentów nierezydentów oraz właściwego zastosowania przepisów o podatku u źródła.
Pierwszym krokiem w procesie zarządzania ryzykiem jest właściwa identyfikacja transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem u źródła. Wymaga to dokładnej analizy charakteru świadczonych usług oraz sprawdzenia, czy mieszczą się one w katalogu usług wymienionych w przepisach podatkowych. Szczególną uwagę należy zwrócić na usługi o charakterze mieszanym, które mogą być klasyfikowane w różny sposób.
Kolejnym istotnym elementem jest procedura weryfikacji certyfikatów rezydencji podatkowej. Płatnik powinien nie tylko zażądać przedstawienia certyfikatu, ale również zweryfikować jego autentyczność oraz okres ważności. W przypadku certyfikatów bez określonego okresu ważności, należy prowadzić ewidencję dat ich wydania oraz monitorować upływ 12-miesięcznego okresu uznawania.
Kluczowe elementy systemu zarządzania ryzykiem:
- Identyfikacja ryzyka: Systematyczna analiza transakcji z nierezydentami
- Ocena ryzyka: Określenie prawdopodobieństwa i skutków nieprawidłowości
- Kontrola ryzyka: Wdrożenie procedur minimalizujących ryzyko
- Monitorowanie: Stały nadzór nad stosowaniem procedur
- Raportowanie: Regularne informowanie kierownictwa o poziomie ryzyka
Dokumentacja procesów decyzyjnych stanowi kluczowy element ochrony przed ewentualną odpowiedzialnością podatkową i karną. Płatnik powinien dokumentować wszystkie działania podejmowane w celu prawidłowego zastosowania przepisów o podatku u źródła, włączając w to analizę umów międzynarodowych, weryfikację certyfikatów oraz decyzje o zastosowaniu lub niepobraniu podatku.
Monitoring zmian przepisów i orzecznictwa
Dynamiczny charakter przepisów podatkowych oraz ewoluujące orzecznictwo sądowe wymaga od płatników stałego monitorowania zmian w regulacjach dotyczących podatku u źródła. Zmiany mogą dotyczyć zarówno przepisów krajowych, jak i postanowień umów międzynarodowych o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Szczególną uwagę należy zwrócić na interpretacje wydawane przez organy podatkowe, które mogą wpływać na praktyczne zastosowanie przepisów. Interpretacje indywidualne oraz interpretacje ogólne stanowią istotne źródło informacji o stanowisku organów podatkowych w konkretnych kwestiach związanych z podatkiem u źródła.
Orzecznictwo sądów administracyjnych również odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu praktyki stosowania przepisów o podatku u źródła. Wyroki sądowe mogą wprowadzać nowe standardy interpretacyjne lub potwierdzać określone podejście do rozstrzygania spornych kwestii.
Procedura monitorowania zmian prawnych:
- Regularnie monitoruj zmiany w przepisach podatkowych dotyczących podatku u źródła
- Śledź publikowane interpretacje podatkowe oraz orzecznictwo sądowe
- Aktualizuj wewnętrzne procedury zgodnie z nowymi regulacjami
- Przeprowadzaj okresowe przeglądy stosowanych praktyk rozliczeniowych
- Konsultuj wątpliwe przypadki z doradcami podatkowymi
- Organizuj regularne szkolenia dla zespołu odpowiedzialnego za rozliczenia
- Twórz bazę wiedzy z najważniejszymi interpretacjami i wyrokami
Współpraca z organami podatkowymi
Transparentna współpraca z organami podatkowymi może znacząco ograniczyć ryzyko poniesienia odpowiedzialności za niepobranie podatku u źródła. W przypadku wątpliwości co do właściwego zastosowania przepisów, płatnik może zwrócić się do organu podatkowego o wydanie interpretacji indywidualnej.
Interpretacja indywidualna stanowi skuteczną ochronę przed odpowiedzialnością podatkową, pod warunkiem że płatnik zastosował się do jej treści. Organ podatkowy nie może zakwestionować rozliczenia podatku zgodnego z wydaną interpretacją, nawet jeżeli interpretacja okaże się błędna.
Rodzaj interpretacji | Czas wydania | Skutki ochronne | Koszt |
---|---|---|---|
Interpretacja indywidualna | Do 3 miesięcy | Pełna ochrona | Bezpłatna |
Interpretacja ogólna | Według potrzeb | Ograniczona ochrona | Bezpłatna |
Opinia zabezpieczająca | Do 6 miesięcy | Pełna ochrona | Płatna |
Procedura uzyskiwania interpretacji wymaga przedstawienia pełnego stanu faktycznego oraz konkretnych pytań prawnych. Im bardziej szczegółowy będzie opis sytuacji, tym większa szansa na otrzymanie użytecznej interpretacji, która rzeczywiście rozstrzygnie wątpliwości płatnika.
Najlepsze praktyki współpracy z organami podatkowymi obejmują:
- Przygotowanie szczegółowego opisu stanu faktycznego
- Sformułowanie konkretnych pytań prawnych
- Załączenie kopii istotnych dokumentów
- Wskazanie przepisów budzących wątpliwości
- Przedstawienie własnej interpretacji przepisów
- Terminowe składanie wszystkich wymaganych dokumentów
Najczęstsze pytania
Nie zawsze. Obowiązek poboru podatku u źródła może być wyłączony lub ograniczony na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Nierezydent musi jednak przedstawić certyfikat rezydencji podatkowej potwierdzający prawo do skorzystania z preferencji wynikających z umowy międzynarodowej.
Niepobranie podatku u źródła skutkuje odpowiedzialnością podatkową płatnika w wysokości niepobranego podatku oraz możliwą odpowiedzialnością karną. Płatnik może zostać obciążony karą grzywny do 720 stawek dziennych lub karą pozbawienia wolności do 2 lat, lub obiema karami łącznie.
Nie zawsze. Przepisy przewidują okoliczności, w których odpowiedzialność płatnika nie może być wyłączona nawet przy wystąpieniu winy podatnika. Każdy przypadek wymaga indywidualnej analizy z uwzględnieniem konkretnych okoliczności oraz przepisów Ordynacji podatkowej.
Jeżeli certyfikat nie zawiera okresu ważności, płatnik może go uwzględniać przez 12 miesięcy od daty wydania. Po tym czasie należy zażądać nowego certyfikatu lub zastosować krajowe stawki podatku. Podatnik ma obowiązek niezwłocznego przedstawienia nowego certyfikatu w przypadku zmiany rezydencji podatkowej.
Tak, płatnik może zwrócić się o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawach dotyczących podatku u źródła. Interpretacja zapewnia ochronę przed odpowiedzialnością podatkową, pod warunkiem zastosowania się do jej treści. Procedura jest bezpłatna, a organ ma 3 miesiące na wydanie interpretacji.
Płatnik powinien gromadzić certyfikaty rezydencji podatkowej, korespondencję z kontrahentami, dokumentację weryfikacji statusu podatkowego, kopie umów międzynarodowych, interpretacje podatkowe oraz wszelką dokumentację potwierdzającą działanie w dobrej wierze i zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zespół Wzrost Firmy
Redakcja Biznesowa
Wzrost Firmy
Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.
Więcej z kategorii Podatki
Pogłęb swoją wiedzę dzięki powiązanym artykułom od naszych ekspertów

Zaliczka na dywidendę - warunki wypłaty i rozliczenie
Sprawdź warunki wypłaty zaliczki na poczet dywidendy, zasady rozliczenia i ewidencji księgowej zgodnie z przepisami prawa.

Wydatki na członków zarządu jako koszty podatkowe spółki
Dowiedz się, kiedy wydatki poniesione przez spółkę na rzecz członków zarządu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej przy likwidacji
Dowiedz się, jak rozliczyć składkę zdrowotną po zamknięciu działalności gospodarczej - terminy, procedury i praktyczne wskazówki.

Rachunek - kiedy wystawić i jakie elementy zawrzeć
Dowiedz się kiedy wystawić rachunek, jakie elementy zawrzeć i jak długo przechowywać zgodnie z Ordynacją podatkową.